Waarom wij NU kiezen voor deze kip

Waarom wij NU kiezen voor deze kip

Zoals jullie weten willen wij bij  BBQuality zo transparant mogelijk werken. Ik denk dat dat ook je verantwoordelijkheid is als verkoper van vlees. Wanneer je je vlees verkoopt in heel Nederland en België moet je weten waar het vandaan komt. Je moet bovendien ook een visie hebben hoe jij het voor de toekomst ziet. Alleen inkopen, snijden en verkopen volstaat niet meer. In ieder geval niet in onze ogen. En dan kom je eigenlijk al bij het eerste dilemma. Want ja, dat is het in onze ogen. Het is een feit dat mensen het verhaal achter het dier steeds belangrijker vinden. Want dierenwelzijn is een hot topic. En terecht natuurlijk. Maar hoe belangrijk is de portemonnee van onze klanten? Dat is ook meteen een groot dilemma voor veel ondernemers. Zijn jouw klanten bereid meer te betalen voor een product met een goede herkomst?  En wie bepaalt wat goed is? Zijn die “bepalers”  wel te vertrouwen? Met die vragen dook ik de wereld van de (Plof)kip in en ging op zoek naar antwoorden.

Biologisch, Beter leven, Duurzaam

Zoals jullie in een vorige blog van mij konden lezen, kozen wij ervoor om niet verder te gaan met de verkoop van biologisch rundvlees en varkensvlees. De redenen daarvoor kun je hier teruglezen. Maar met kip hebben we daar eigenlijk nooit heel veel duidelijkheid in verschaft.

Het assortiment kip van BBQuality bestaat uit  “gewone” kip, gangbaar heet dat in de volksmond en Volwaard kip. Van Volwaard verkopen we een paar delen, dus niet alles. Dat hebben we vanaf de start van de webshop al gedaan. Volwaard mag zich Beter leven kip noemen en heeft één ster. Later zal ik uitleggen waar die sterren voor staan. Maar ik denk dat het beter is eerst eens uit te leggen wat een gangbare kip is. Of misschien nog beter, wat is een Plofkip?

 Plofkip

De term Plofkip is in het leven geroepen door de Stichting Wakker Dier. De term zelf werd verzonnen door de toenmalige presentator van het programma “Keuringsdienst van Waarde” Wouter Klootwijk. Het was een landelijke protestactie tegen de goedkope kip die werd aangeboden in de supermarkten en gebruikt werd door grote fabrikanten. Ze zetten de Plofkip neer als een kuikentje dat in 6 weken tijd van 50 gram naar een vleeshomp van 2,2 kg wordt vetgemest. Hij kan amper op z’n eigen poten staan en hij staat z’n hele leven in de poep. En door stress en te grote groepen, kaal wordt geplukt door soortgenoten.

Iedereen kent de schokkende spotjes wel die in de afgelopen jaren veelvuldig voorbij zijn gekomen om druk te zetten op supermarktketens en onder andere fastfoodketens. Deze werden vaak met naam en toenaam gebruikt. En dat werkte. Steeds vaker hoorde je weer dat zaken “Plofkipvrij” waren. En het mooiste was dat zaken ineens zelf aan gingen geven dat ze geen Plofkip verkochten. Dus wat dat betreft had de campagne zijn doel wel bereikt. Een goede zaak? Op het gebied van dierenwelzijn zeker. Maar is daarmee de kous af? Zeker niet.

Nederlandse Pluimveesector

De pluimveesector in Nederland is al jaren toonaangevend in de rest van de wereld. En loopt ook op het gebied van kwaliteitseisen ver voor op de omringende landen. Er zijn al vele ambitieuze programma’s opgezet en Nederland heeft daarin internationaal gezien een echte voortrekkersrol. Maar is dat het beeld dat wij hebben van de Nederlandse pluimveesector?

Niet dus hè. Datzelfde geldt dus ook voor de overige kip die geen Beter leven of Biologisch label heeft. Ik heb in mijn omgeving wat rondvraag gedaan. En het beeld wat de meeste mensen toch blijken te hebben is dat als de kip geen label heeft het dan een Plofkip is. Dit klopt dus niet en zo zie je meteen wat het resultaat kan zijn van jarenlang intensief campagne voeren.

Framing: Een proces waarbij mensen beïnvloed worden in hun waarneming en het maken van keuzes, door het selectief betekenis geven aan woorden en zinnen.

Wat is dan het verschil tussen de kip die wij verkopen en de Beter leven kip?

Voordat ik deze blog schreef heb ik natuurlijk veel navraag gedaan bij mijn leveranciers. Want hoe leven “onze” kippen nu ten opzichte van de andere kippen met ster?
Onze gangbare kippen leven net als Beter leven kippen met 1 en 2 sterren met 9 kippen per m2. Een Beter leven kip met 3 sterren zit gemiddeld met 6 of 7 kippen per m2. Een plofkip met 25 per m2. Onze gangbare kippen leven net zo lang als een Beter leven kip met 1 en 2 sterren namelijk 7 weken. Een Beter leven kip met 3 sterren 8 weken. En een Plofkip 6 weken.

Wat is dan het grote verschil?

Een Beter leven kip met 1 ster heeft een overdekte uitloop. Dus ziet meer daglicht. Een Beter leven kip met 2 en 3 sterren heeft daarnaast ook nog de mogelijkheid naar buiten te gaan. Daarnaast zijn er ook nog meer verschillen zoals o.a. speeltjes (afleidingsmateriaal), strobalen en in het geval van de 3 sterren kip het voedsel. Dit wordt namelijk op biologische wijze verkregen.

Makkelijke keuze dan?

Nou, dan is het niet zo moeilijk om te kiezen zou je zeggen. Dan kies je natuurlijk voor de kippen die buiten komen en meer daglicht zien. Het vlees van de gangbare kip zou je dan niet meer moeten verkopen. Maar ja, zo makkelijk is dat dus niet. Want nu komt het. De prijs van de kip met 1 Beter leven ster ligt 60 tot 70% hoger dan de gangbare kip. En als wij dan gaan kijken naar de verkopen van gangbare kip en Volwaard kip over de afgelopen 5 jaar dat we de webshop hebben, geeft ons dat een heel duidelijk beeld. Volwaard kip verkopen we bijna niet.
De eerste 2 jaar was dat de enige kip die we verkochten. Daarna zijn we met de verkoop van gangbare kip begonnen. De kipfilet en kipdijfilet van de gangbare kip staan bij ons bijna elke maand in de top 5 van best verkochte producten.

En dan zie je meteen het dilemma van een ondernemer die bezig is met de toekomst en de maatschappelijke verantwoordelijkheid. Van één kant heb je het mooie verhaal en goede gevoel en van de andere kant heb je de verkoop. Dus uiteindelijk bepaalt de consument. En op dit moment blijkt dat de consument dierenwelzijn heel belangrijk vindt maar nog niet 60 tot 70 % meer wil betalen voor de kip met het “beste” leven.

Mislukte campagne?

Is de campagne mislukt dan? Dat wil ik niet zeggen. De Plofkip is eigenlijk wel verbannen uit de schappen en dat is een goede zaak. De kippen van nu zijn van een langzaam groeiend ras. Wat feitelijk betekent dat de vleeskuikens niet 60 maar gemiddeld 45 gram per dag aankomen. Dat betekent dat ze er een week langer over doen om het gewenste slachtgewicht te bereiken. De dieren leven een week langer en ze leven met veel minder in een stal, in betere condities. Dat zal ongetwijfeld minder stress opleveren. De kip heeft hierdoor een beter leven, voor zover we dat kunnen onderzoeken. Dus het dierenwelzijn is er zeker op vooruit gegaan en dat is een goede zaak.

Dat is de kip die wij allang verkochten maar die supermarkten nu op allerlei verschillende manieren promoten als de “nieuwe” kip en “standaard” kip. En dat is niet voor niks want de vraag naar “goedkoper” vlees is er gewoon.

Conclusie

Het lijkt er op dit moment dus op dat de campagnes met kip en zeker Biologische kip niet echt aanslaan. Ook bij navraag bij mijn leveranciers. De Plofkip is dan wel verdwenen en dat is goed maar de Betere kip is op dit moment nog te duur en het gros van de consumenten (uitzonderingen daargelaten) kiezen voor de gangbare kip. En dat is denk ik op dit moment ook het beste van twee werelden. De kip met een beduidend beter leven dan de Plofkip en de kip met een beduidend betere prijs dan de Beter leven kippen.

Maar de industrie staat nooit stil. Dus wie weet hoe we er over een tijdje voor staan. Transparant als we willen zijn houden we jullie natuurlijk zo goed mogelijk op de hoogte.

Claus

Mede-oprichter BBQuality