BBQuality, garantie voor een Beter Leven ***

Mijn tweede week is al weer begonnen na mijn vakantie. Zo lig je lekker met je gezinnetje op het Franse strand, ver weg van alle drukte van thuis. En zo zit je achter je laptop en achter de ventilator, pff. Het leven lijkt soms echt voorbij te vliegen. Maar we hebben 3 heerlijke weken gehad met ons jonge gezinnetje. En het voelt nog steeds erg luxe om zo in het hoogseizoen op vakantie te kunnen. Trots op ons topteam en de turbomotor Paul. Die alles verder zo vlekkeloos mogelijk (als de koeriers ook meewerken!) laten verlopen. Als je 3 weken vakantie hebt moet je jezelf ook de tijd geven om de dingen echt los te laten. In mijn geval is dat echt met name mijn werk. Maar dat zal wel voor velen gelden.

De eerste week lukt dat natuurlijk nooit, beantwoord je nog wat appjes of mailtjes, want dat mag dan ook van jezelf. Heb je ook met je partner afgesproken (doet de mijne namelijk zelf ook!) maar daarna komt de tweede week. En dan komt eindelijk die langverwachte rust. En ik neem altijd wat verschillende boeken mee afhankelijk van mijn mood om het zo maar te zeggen. Wat thrillers om niet bij hoeven na te denken, stukje mindfulness voor de rust en nu had ik ook een boek ter inspiratie bij me. “Het wereldschokkende en onweerstaanbaar lekkere verhaal van Tony’s Chocolonely”.

Voor diegene die onder een steen hebben geleefd de afgelopen 5 jaar zal ik in het kort beschrijven waar het boek over gaat: Keuringsdienst van Waarde, kindslavernij cacaoindustrie, boze journalisten, producenten sluiten hun ogen, journalisten komen met een eigen reep, tadaa! Tony’s Chocolonely. Ik kan het dus blijkbaar wel, kort en bondig! En wat was dit fijn om te lezen zeg. Niet omdat het een mooi en romantisch verhaal is met een happy end. Want dat is het zeer zeker niet. Maar juist om te lezen hoe moeilijk het is. Die herkenbaarheid was erg fijn. Het stukje idealisme vs realisme. En wat voor een problemen sterke groei met zich meebrengt. Grotere voorraden, liquiditeit. Ik zal jullie de termen allemaal besparen. Maar soms zie je door de drukte van de mist even het pad niet meer.

En dan is het fijn dat je even op vakantie kunt gaan en een paar weken de tijd hebt om de mist te laten opklaren. En als de mist uiteindelijk weg is, zie je dat pad weer. Maar nu helderder dan ooit. Je ziet weer waarom we eraan begonnen. Paul en ik wilden laten zien dat vlees veel beter kon. Transparant en met het oog op de toekomst. Duurzaam maar betaalbaar. Een goed verhaal voor een goede prijs. Idealist en realist. En dat is ook een proces, dat kan niet in 4 jaar gerealiseerd worden. Tony’s Chocolonely is na 12 jaar nog steeds niet 100% slaafvrij. (Wij wel volgens mij al streven we niet helemaal naar hetzelfde misschien ;)).

Maar soms verlies je even uit het oog waar het allemaal ook weer om begon. En dat is ook moeilijk, zeker in de vleesindustrie. Het zijn geen bakstenen zoals wij altijd zeggen. Het ene dier is het andere niet. Maar de intentie is altijd zo goed mogelijk vlees leveren, van dieren die zo min mogelijk stress hebben gehad. En voor een goede prijs. Dit is echt minstens zo belangrijk. Kijk maar naar de dure “goede” kip die niet verkocht wordt. Het perfecte voorbeeld is hierin voor ons altijd het Nederlandse Dubbeldoelvlees van Heijdra. De meesten van jullie zullen ondertussen het verhaal wel kennen en anders kun je het hier lezen uit een vorig blog van mij. We hebben het er veel over. Maar dat komt omdat dit vlees precies is wat wij bedoelen.

  • Kwalitatief geweldig vlees en minstens zo goed als graangevoerd Angus uit verre landen
  • De dieren hebben een goed leven gehad als melkkoe, zijn veel buiten geweest en in hun laatste maanden in alle rust bijgevoerd, aangekomen en zonder stress naar de slacht gebracht
  • Duurzaam, omdat ze in hun leven veel hebben teruggegeven in de vorm van zuivelproducten. En relatief korte afstanden hoeven te reizen ipv met boten naar andere continenten
  • Betaalbaar, want is dus vergelijkbaar in prijs met het graangevoerde Angus. Niet eens duurder ondanks als deze eigenschappen

En dit is dus waar wij bij BBQuality altijd naar op zoek gaan. Wij laten ons niet leiden door labels of organisaties. Wij gaan zelf voor jullie op onderzoek uit of vlees nu echt “goed” is. En we durven ergens vroeg in te stappen als we er in geloven en zijn dan niet bang om de kar te trekken. Dat is echt waar wij voor willen staan. Dat is BBQuality. 

Terugkomend op het boek van Tony’s Chocolonely. Wat ik zo inspirerend vond. Ze zeggen dat je het samen moet doen. Samen met de mensen die er ook in geloven. Zo voelt dat bij mij ook en dat gevoel willen we jullie ook geven. Als je kiest voor BBQuality kies je ook voor de dieren en ook voor de toekomst. Want we willen veel meer zijn dan een slager die alleen maar een mooi stukje vlees verkoopt. Naast dat mooie stukje vlees zijn we ook bezig om op een zo duurzame manier met de wereld om te gaan. En op den duur een verschil te kunnen maken. Vandaar ook de titel: kies je voor BBQuality, dan kies je voor een beter leven. En dat kunnen we niet alleen. Daar hebben we jullie voor nodig. Want dankzij jullie kwamen we bijvoorbeeld op het idee van het “webshoptegoed” voor het retourneren van 3 dozen. Wekelijks ontvangen we al verschillende dozen retour dus ook dat begin is gemaakt. En ook hier weten we van, het is nog niet de ideale oplossing maar het is een begin.  Ook wij moeten nog veel leren en zullen nog regelmatig onze kop stoten. Maar we durven hem wel te stoten en ik denk dat dat het belangrijkste is. Niet bang zijn als je iets wilt veranderen in deze wereld. En dat kunnen we alleen als jullie ook meedoen!

#joinus#samensterk#BBQuality

Claus van Vught

Mede-oprichter BBQuality

claus@bbquality.nl